Mesék szárnyán – „Kis helyen is elférnek, akik szeretik egymást!”

A Nemzeti Tehetség Program (NTP-RHTP-15) pályázat keretében a 2015/2016-os tanévben valósult meg a „Mesék szárnyán – Kis helyen is elférnek, akik  szeretik egymást!” című tehetséggondozó bábszakkörünk a Szvetnik Joachim Általános Iskolában. A szakkörön 10 tehetséges negyedikes és ötödikes    diák vett részt. A hetente 2 órában tartott, összesen 60 órás foglalkozás első felét Virág Krisztina iskolapszichológus, második felét Malustyikné Csorba    Mária tanítónő tartotta.

A szakkör elején egy rövid ráhangolódást követően, elsősorban a bizalom megerősítésére és az ismerkedés elősegítésére, együttműködést igénylő csapatjátékokat játszottunk. A pályázat által biztosított együttműködést és képesség-, készségfejlesztést támogató társasjátékokat (Dixit, Jenga, Csúcsforgalom) is kipróbáltuk. A gyerekek kisebb csoportokban játszottak, nagyon élvezték a közös társasjátékozást.

Az iskolapszichológiai foglalkozásokon három nagy témakört jártunk körül a gyerekekkel. Az első témánk a segítség – segítségadás és segítségkapás volt. A gyerekekkel beszélgettünk arról, hogy kinek mikor van szüksége segítségre, kitől, miben és hogyan szoktak segítséget kérni, valamint arról is, hogy kinek és miben szoktak ők maguk segíteni. Érzékenyítő, bizalomjátékokat is játszottunk, amelyek segítségével átélhették, hogy milyen is az, amikor segítségre van szüksége valakinek, és milyen érzés, mekkora felelősség segíteni. Ezután a Hősök Tere Projekt a bámészkodó hatásról szóló videóit néztük meg a pályázat keretében kapott laptop és projektor segítségével. Célunk ezzel az volt, hogy tudatosítsuk, mire kell odafigyelni, amikor bajba jutott, segítségre szoruló embert látunk, hogyan tudunk aktívan segítséget nyújtani neki. Végül ezt a szakaszt úgy zártuk, hogy a gyerekek 3-4 fős kis csoportokban készítettek egy-egy posztert a segítség témakörében.

A következő néhány alkalommal a stressz, a feszültség, idegesség, valamint az ezekkel való megküzdés témáját jártuk körbe. A tanulók asszociációkat gyűjtöttek arról, hogy mit jelent nekik a feszültség, mikor és hol, hogyan, mi miatt szoktak idegeskedni. Megismertük a stressz jelentését, fajtáit, majd arról beszélgettünk, hogy mit szoktak csinálni annak érdekében, hogy csökkenjen a feszültségük. Ebből következően tanultunk meg többféle relaxációs technikát: kipróbálhatták az interaktív relaxációt, a villámrelaxációt (Diákrelaxáció), illetve Varázsjáték (Gőbel Orsolya) relaxációs játékokat is. Ezt a szakaszt a szeretetnyelvekről (Gary Chapman) szóló Power Point prezentációval és beszélgetéssel, valamint szeretetnyelv-dobókocka készítésével zártuk, annak érdekében, hogy megismerjük, hogyan tudunk örömet okozni másoknak és magunknak is.

A harmadik szakaszban pedig a mesék világában kalandoztunk. A gyerekek alkotásokat készítettek a kedvenc meséjükről, beszélgettünk arról, hogy mit adhatnak nekünk a mesék, miért szeretjük a meséket. Végül, megismerkedtünk Szutyejev Vidám mesék című mesekönyvéből „A gomba alatt” című mesével. A mesemunka segít a gyerekeknek feszültségük oldásában, személyiségük fejlesztésében. Ez a mese jól illett a segítség-együttműködés, a feszültség-stressz és feszültségoldás témaköreinkhez, alátámasztottuk, megerősítettük a tanultakat, tapasztaltakat.

A mesefeldolgozást követően a második 30 órában a bábelőadásra készültünk. A munkát a mesében szereplő állatok rajzainak, illetve meseillusztrációknak a bemutatásával, megfigyeltetésével kezdtük. A jellemző karakterek, stílusjegyek megbeszélése után mindenki megtervezte a maga figuráját. Ezután került sor a díszlet megtervezésére és elkészítésére. A díszlet megfestése igazi kihívást jelentett a tanulók számára, de ügyesen megoldották a feladatot. Végül sokat gyakoroltuk a szöveget, a szerepet.

A pályázat lehetővé tette, hogy a gyerekek híres tehetséggel is találkozzanak, így kerülhetett sor Horváth Kristóf roma származású színész (a FO-CI slam poetry csapat tagja)meghívására. Az előadóművész a találkozó alkalmával a gyerekeket beavatta a versírás rejtelmeibe, felkeltette érdeklődésüket a költészet iránt. A bábelőadásra készülve, színjátszással, előadói beszéddel, irodalommal kapcsolatos gyakorlatokat is tanított nekik. A gyerekek nagyon élvezték a foglalkozást, különleges élményt nyújtott számukra, hogy új oldalról közelíthették meg a verseket, a verselést, a színjátszást.

A pályázat által nyújtott másik nagy lehetőség a budapesti kirándulás volt. Az állatkerti séta és ebéd után a Madách Színházban a Mary Poppins című előadást tekinthettük meg. A gyerekek nagyon élvezték a kirándulást, életre szóló élményekkel gazdagodhattak.

A projekt zárásaként a gyerekek nagy közönség előtt bemutatták a bábelőadást. Nagyon jól sikerült az előadás, a gyerekek ügyesek voltak. Továbbá, kiállítást is szerveztünk a tanulók szakkörön készített alkotásaiból. Végül egy vacsorával zártuk a pályázatot, ahol megvendégeltük a gyerekeket és a közönséget.

A programot sikerrel zártuk. Nagyon jól éreztük magunkat, sok új ismerettel és jó élménnyel gazdagodtunk.

Malustyikné Csorba Mária és Virág Krisztina

Mélykút, 2016. június 9.